آقای ملکیان در مورد اسلام به این دیدگا ها اشاره می کنند: ( منبع کتاب مشتاقی و مهجوری فصل قداست ، عقلانیت ، علمانیت )
ایشان می گویند از لفظ اسلام سه چیز می تواند اراده شود:
اسلام یک
اسلام دو
اسلام سه
اسلام یک مجموعه مجموعه متون مقدس مقدس مسلمانان ( کتاب و سنت ) است .به تعبیر دیگر مجموعه مکتوباتی است که حکایت گر اقوال و افعال کسانی است که فوق سئوال و چون و چرا تلقی می شود برای مثال برای شیعیان قران و مجموعه ای از احادیث و روایت چهارده معصوم (ع) باقی مانده است ، اسلام یک است.
اسلام دو مجموعه شرح ها و تفسیرها و تجزیه و تحلیل هایی است که در طول 1400 سال گذشته از سوی مفسران قرآن وشارحان حدیث ، فیلسوفان ، عارفان ، متکلمان ، عالمان اخلاق ، فقها ، اصولیون و ... درباره اسلام یک فراهم آمده است بنابراین اسلام دو مجمعوعه همه کتابها رسایل و مقالاتی است که از گذشتگان مسلمان باقی مانده و به دست ما رسیده است
اسلام سه در مقام عمل است ؛ مجموعه همه افعالی که مسلمانان از آغاز تاکنون انجام داده اند به علاوه همه اوضاع و احوالی که از آن افعال ناشی شده است .
در ادامه ایشان در ادامه اضافه می کنند:
هرچه در اسلام دو و اسلام سه پدید آمده است اعم از اینکه خوب باشد یا بد لزوما ناشی از اسلام یک نیست و چه بسا به قیمت عدول از اسلام یک حاصل شده باشد .همچنین هر نقطه قوتی که در اسلام یک وجود دارد لزوما به اسلام دو و اسلام سه سرایت نمی کند
این دیدگاه ادامه دارد
گرد آوری : آرین پناه پور